Thursday, 14 February 2013

Day 1 : Kuala Lumpur - Haneda

Sejak dari hari kami beli tiket promo Air Asia dalam bulan Julai 2012, diikuti dengan segala macam perancangan - apa yang patut nak beli dah dibeli, duit pun dah siap tukaq, cuti pun dah lulus, maka tibalah hari yang ditunggu2.

Pagi tu memang semua seronok nak bercuti di negeri orang. Dalam pukul 11 gitu kami dah scan luggage dan ready tunggu counter Air Asia untuk ke Haneda dibukak. Sempatlah breakfast, sembahyang jamak dan beli sandwich untuk alas perut. Untuk flight KL-HND nih memang kami tak beli pun meal on board, cuma time balik saja. Sebab biasanya dorang akan start serve lepas 1 hour. So lebih baik makan siap2 kat airport...kalau still tak kenyang boleh jer smuggle Dunkin' Donut atau sandwich macam yang kami buat.

Kami sampai di Haneda awal gak, according to the pilot 40 minit ahead of schedule - dalam kol 9.40pm. Gambaq atas tu masa nak menuju ke tempat ambik bag. Kami cukup takut kalau flight delay dan rosakkan plan nak check in early kat hotel

Besaq gak Haneda Airport nih. Tapi yang best-nya amat sistematik, ada orang yang tolong tunjukkan caounter mana kita patut pi bila beratur untuk check pasport. Tak macam trip kami di Hong Kong dulu. Siap ada kes bengang/bangang yang berlaku. Masa tu beratur ramai untuk check pasport, Cik Hasben di depan sekali di antara kami. Bila nak pilih counter mana nak pi..hasben akak pilih lah minah immigration Hong Kong nih. Sebab nampak dia gelak dan ceria berborak dengan member sebelah counter satu lagi. So Cik Hasben pi serah pasport dia dulu. Sekali minah Hong Kong nih kata : "Tergadar"

La...apa kejadah "tergadar" kebenda nyer ! Hasben akak senyap. Ialah nak respon apa. "Tergadar" sekali lagi dia sebut. Aikk biaq betoi. Dia tunjuk tangan dia kat kami semua. Seb baik akak dapat tangkat apa dia nak kata. "Yes we all together"

Rupa2nya "tergadar" yang dia dok ulang tu ialah together...untuk mintak paspost kami semua berempat. Tapi kan, imagine minah nih yang tadi dok ceria gelak ketawa...tiba2 muka dia boleh bertukaq masam mencuka sambil tenung muka hasben akak. Kalau kat Malaysia akak dah tau hasben akak nih mesti maki semua bahasa yang ada dalam kepala dia. Pasai nampak muka hasben pun dah merah padam...asap pun boleh nampak keluar dari telinga dia. Tapi nak wat cam mana kita nak masuk tempat dia...dia pulak ada kuasa nak kasi kita lepas ke tidak...marah macam mana pun sabaq jer dalam hati.

Okay, la akak nak tunjuk macam mana akak punya detail itinerary yang kami rangka untuk setiap hari kami di Tokyo. Itinerary nih lah nyawa kami, sebab dalam nih kami dah tulis semua train ride, tiket kat mana nak beli, hotel, lokasi semua tempat yang kami dan pi serta estimated budget yang kami plan. Kami dah print dan pasti benda nih ada dalam tangan pada bila2 masa kami keluar untuk jalan2.

Perancangan kami sesampai di Haneda, kami akan terus ambik bas ke Kamata. Sebab apa bas dan sebab apa Kamata...meh akak nak khabaq :

1.) Bas adalah pengangkutan yang paling cepat, murah dan mempunyai perkhidmatan walau pun selepas tengah malam.

* Dari Haneda ke Kamata mengambil masa lebih kurang 25 minit dengan bas.
* Jika kita guna Hyperdia untuk search perjalanan dari Haneda International Building ke Kamata, estimated time dalam 38 minit. Tu tak termasuk kena transfer train di Hamamatucho. Dan juga kes terkial2 nak beli tiket first monorail dan train first time di Tokyo.
* Kalau naik train tiket kos Y680 (RM23) per person. Tapi kalau naik train cuma Y270 (RM9) per person.
* Train akan berhenti di Kamata Station, bas kan berhenti dil uar bangunan Kamata Station.
* Train service sehingga kol 12 tengah malam. Bus service ada sehingga lepas tengah malam. Kalau flight delay teruk sehingga lepas tengah malam pun kalau ambik teksi ke Kamata tidak akan sampai lebih RM25 per person.
* Satu disadvantage guna bus ialah tidak semua tempat di cover pada waktu malam. So kena hati2 hotel yang kita nak book tu ada dalam list depa. Contohnya macam Akihabara., Limousine Bus Service cuma setakat pukul 5.10pm.

2.) Kamata nih lokasinya memang tak beberapa jauh dari Haneda. Memang memudahkan bagi traveller yang baru sampai atau akan bertolak ke airport.

* Kebanyakan budget hotel di Kamata terletak berhampiran dengan Station JR Keihin-Tohoku Line/Negishi Line. Kalau jalan kaki dalam 5 minit jer.
* Jika kita guna bas, ianya adalah perhentian terakhr iaitu di luar bangunan train station.
* Biasanya kalau baca review di Trip Advisor, Agoda atau Booking.com hotel2 di kawasan Kamata nih adalah untuk traveller dan jauh dari tourist attraction.

Menurut  itinerary yang dibuat sesudah pemeriksaan kastam kami kena pi 2/F atau tingkat 2 di Haneda nih untuk beli tiket bas ke Kamata. Diagram bawah  nih akak siap bubuh dalam iPad. Dah sampai kat Ticket & Hotel Reservation Counter, tapi bila tanya depa pasal tiket ke Kamata dia kata bukan kat sini tapi suruh kami pi ke depan. Dah pi depan sampai ke hujung tak jumpa tiket counter haper pun Tanya satu polis nih dia suruh pi counter yang mula2 tadi...ahh sudah.

Ada dalam 45 minit gak kami jadi tak ketahuan tenggelam punca. Kali ketiga kami pi tanya kat counter tiket tu dia kata kita kena turun bawah dan beli tiket dari vending machine. Laa...awat tak khabaq !!!

Rupa2nya Ticket & Hotel Reservation Counter nih untuk bas Airport Limousine http://www.limousinebus.co.jp/en/

Bas yang kam nak naik ialah Keihin Kyuko http://hnd-bus.com/route/routename.html
Kalau sesiapa yang nak guna perkhidmatan bas nih, abis dari pemeriksaan kastam jalan terus  dan akan nampak tiang dengan signage seperti di atas. Apa yang penting hendak dicari ialah perkataan Route Bus. Guna lif untuk turun ke bawah

Di bawah ada bus stop berbumbung yang bernombor. Pada perhentian mana kita nak tunggu bergantung pada tempat kita nak tuju, Ini full list dia : http://www.haneda-airport.jp/inter/en/access/bus.html tiket bus kita beli dari vending machine yang semuanya dalam Japanese. Tapi jangan risau kat situ ada orang depa yang boleh bantu kita.

Akak punya hotel kat Kamata so kena tunggu kat perhentian nombor 11. Sekali nak beli tiket tak ada lah pulok vending machine. Aisyy...macam2 pulak malam2 buta nih. Tengah terkial2 dok cari vending machine, ada sorang mamat nih bagitau untuk ke Kamata tiket bayaq atas bas, ohh baru ku paham hehehe

Untuk malam pertama kami pilih Grand Park Hotel Panex Tokyo di Kamata. Hotel nih kami booked via Agoda. Walau pun kami cuma stay di sini setakat untuk tidur malam jer tapi kami rela korbankan RM200 lebih untuk dapatkan rehat, dirikan solat, mandi, makan dan regroup sebab besuk pagi2 kami dah rancang nak ke Hakone dan bermalam di sana.

Ada juga orang yang tanya...boleh ke kita tidoq kat Haneda Airport ? Jawapannya boleh ajer, bahkan ada yang buiat cam tu...tapi selesa ker ? Dan yang penting dapat ker kita lelapkan mata ? Masa dalam flight pun paling lama dapat tidoq pun dalam setengah jam. Kalau kat bangku airport yang keras tu tak tau ler. Takut besuk pagi bila jalan kita terhoyong hayang pulak.

Nak ikut dari itinerary yang kami draf tu, memang pun kami sengaja bubuh sampai 7 waktu bas Keihin Kyuko dijangka sampai di perhentian nombor 11 untuk bagi senang kalau ada apa2 delay. Tapikan orang2 Jepun nih memang  punctual dan berdisiplin, bas kami sampai betui2 kol 11.10pm.

Naik tangga bas kami tunjuk 4 jari untuk bagitau driver kami berempat dalam sekumpulan. Dia tekan calculator dan tunjuk Y1080 untuk tiket kami. Hah betoi pun...nasib baik ada itinerary detail macam nih boleh buat check list dengan tepat semua perbelanjaan kami.

Cik Hasben bagi dia Y10,000 ... potpet2 tah hapa dia balas dalam Japanese. Suruh kami naik dan masuk ke dalam. Aikk...free kot...tak payah bayaq tiket, yer lah akak pun selalu baca Malaysia dengan Jepun selalu buat trade agreement serta hubungan dua hala dalam ekonomi, setakat Y1080 (RM36) aper lah sangat kan. Hah banyak cantik...masa sampai Kamata dia suruh bayaq gak.

Bas berhenti betol2 depan Kamata Railway Station, pastu hasben tunjuk iPad yang dah siap2 kami buat dalam pdf format location plan ke Grand Park Hotel Panex Tokyo pada driver bas. "hait, hait" tunjuk ke depan dan beluk ke kanan. Tak jauh pun dalam 5 minit dah nampak logo hotel kami dari jauh

Sampai kat reception serah print out yang Agoda email pada kami pastu depan mintak pasport...dah boleh masuk bilik. Tak banyak songeh.

Bilik tidor cikonet jer muat2 untuk dua orang...jadilah untuk tidor satu malam hilangkan jet lag.

Tapi dari segi facilities dia memang lengkap, bersih dan memuaskan.

Sebahagian dari bekalan yang diimport mai. Malam tu cuma ber-dinner-kan meggi mee dan roti. Dia punya kettle pun cinoni satu macam...siap built in pada meja. Simple dan canggih.

Tenguk semula pada itinerary yang kami buat, memang first day punya planning berjalan lancar dan menepati budget yang kami estimate.

Gambar atas nih diambik dari dalam bilik kami. Besuk pagi2 dalam kol 8.30am kami dah check out. Dalam masa tu terjumpa pulak satu Malaysian yang dok kat hotel kami nih. Dia kata dia mai dari KL dengan group depa.

1. Detail betul suka sgt :-)
    Bila nk update trip ke HK tue
    Kelakar usben akak tue tersenyum bila JM baca hihihi semua hadis kluar ehhh

2. Lengkap penerangan Nori kat entry ni nti akak pun ikut sebiji mcm Nori punya. Akak akan duduk kat hotel ni juga dah book pun. TQVM sbb byk membantu.

1. Ingat tau...bila sampai dah lepas ambik luggage dab imigresen kena cepat2 turun bawah guna lif dan tunggu bas depa yg mmg on time, sat jer dah sampai, jln kaki sket dan blh check in

3. ok Nori pesan Nori tu akak igt...

4. salam... nak tanya boleh minta ke itenary u? nak jadi kan reference laaa... i will go to tokyo in April next year.. thanks :)

5. Boleh ajer, apa2 kalau nak tanya just drop me a line

6. salam. me again.. ur info really helpful. emm can i have ur itenary too? may allah grant u with pahala. aminn :)

7. If it can be of any use, please do

8. salam akak ble tak share itenary akak ni saya akan ke tokyo bulan 12 ni . ni first time so x tau mcm ner.
    tq akak.

Eda (eayuim@yahoo.com)

9. Hahahaha...alasan tak ambik insurans tu memang terbaikkla..hahhaha

10. Salam akak, boleh ka share itinerary? nashaphedra108@gmail.com
    Tq

11. Salam,akak...blh x, share itinerary? izafithrah.mohdnor@gmail.com

1. Kak nori..boleh x saya nak itinerary akak. Tq.huszreenantika@gmail.com

12. salam kak. nak itinerary akak please. buntu T_T email sy : nrlnadia@live.com
    terima kasih kak.

1. Wa'alaikum salam, akak dah kirim as attachment, sila tenguk kat email yer

13. As salam kak..minta tlg emailkan itinerary akak ke zacute82@yahoo.com
    Tq kak

14. Wa'alaikum salam, sila check email awak

15. As salam kak nori. Sukanya baca. Kemas betul akak buat plan nk p.. Rasa teratur semua.. Kalau xsusah,bleh sy minta akak email itenery akak...? Inshaallah plan hujung tahun depan.. Skrg ni tgh kumpul info.. Tima kasih 😁

1. Wa'alaikum salam, ehh awak terlupa nak beri email address awak.
      Anyway awak boleh berhubung dgn email pada akak : noriroppongi@gmail.com

16. Salam sis. Saya akan pergi ke Jepun 19 Jan nant until February. Harap sis dapat share itinerary sis dengan saya.
    Email saya (izati_azlan@yahoo.com) Thank you so much =)

1. Wa'alaikum salam,

Akak dah sent itineraries ke email awak. Pls check

17. Salam sis, tks for the info sharing... Sangat jelas n membantu... Saya berminat dgn itinerary sis jugak.. Mohon share pls.. musyai@hotmail.com .

Jazakhillahu khairan :)

18. Salam akak , nak juga iti akak..boleh x share ke saya untuk rujukan saya? Pleasee :)
    Terima kasih

amy_libra90@yahoo.com

1. Wa'alaikum salam,

Akak dah kirim pada email awak.

19. Salam akak , nak pinjam iti akak boleh x share ke saya untuk rujukan saya? Pleasee :)
    Terima kasih

nhidayah_86@hotmail.com

1. Wa'alaikum salam, akak dah email pada awak itineraries yg akak guna semasa ke Japan. Please check okay

20. Salam kak....nk mintak itineraries akk bole x? ain.nucleus@gmail.com

1. Wa'alaikum salam,

Akak dah email pada awak itineraries yg awak perlukan.

21. Salam kak. Nak jugak itinerary. Send kat emel ctzulikha.hassan@gmail.com
    Tq 😊

1. Wa'alaikum salam,

Akak dah kirim attachment pada email awak. Please check

22. salam. kita pun nak itinery gak.. kalau sudi email ke mimisuhaili@yahoo.com ... tq

1. Wa'alaikum salam,

Akak dah kirim pada email awak. Please check.

23. salam kak.. blh tak sya nak itinery akak.. akaknya blog byk membantu.. terima kasih.. from.. diana
    TRIPPLE_M@hotmail.com

1. Wa'alaikum salam, sila check email awak ya

24. ee..same la kot ngan pempuan imegresen kat HK tu..aritu die marah anak saya.. nak ngamok je time tu :P

25. Salam Kak, boleh emailkan itenery dan juga nama hotel,,, saya n wife nak ronda2 tokyo dan pergi ke Mt Fuji, kami berada di sana untuk 7D/6N.,,,, hazamzaem@gmail.com

1. Wa'alaikum Salam,

Akak dah respond pada melalui email, sila check.

26. salam akak...nk mintak itenerary jugak blh...km akan ke sna pada january ini..tima kasih banyak2...
    hwanhidayu@yahoo.com

1. Wa'alaikum Salam,
      Cuba check email awak, akak dah kirim apa yg awak mintak tu.

27. TQ sis sebab buat post psl Tokyo dengan details..sangat2 membantu saya... skrg saya tengah study psl Tokyo dengan berpandukan blog akak...

28. Assalammualaikum, salam kenal,

Boleh kongsi itenerary tak.... sebab nak pergi april nih... baru nak start study.... setakat ni blog dan itenerary puan yang paling win... email saya idastc@gmail.com... terima kasih

1. Wa'alaikum Salam,

Akak dah kirim attachement melalui email, sila check.

2. Terima Kasih Puan Itinerary yang bagi tu banyak membantu.... sekarang tengah planning kalau saya masih tak faham nanti saya email puan ye...terima kasih