Saturday, 28 February 2015

Day 2 Part 3 : Monkey Park

Okay entry kali ini akan dipenuhi dengan banyak gambaq. Kerana inilah one of the main highlight of our trip. Agenda kami mula2 apabila sampai di Nagano ini adalah untuk pi ke Monkey Park.

Jigokudani Yaen-koen atau taman di mana terdapatnya monyet2 yang berendam di kolam air panas adalah antara tarikan utama apabila sesaorang itu sampai di Nagano. Tempat ini memang betul2 unik. Kami pernah menonton mengenai dokumentari National Geographic tentang monyet (Japanese Macaque) yang ada di sini. Dan masa yang amat sesuai untuk menyaksikan keunikan ini adalah dalam musim dingin...sewaktu suhu jatuh ke paras yang amat rendah dan haiwan ini mencari tempat untuk memanaskan badan mereka.

Ini jugak lah sebab mengapa kami pilih untuk bertolak awal dengan Willer Bus. Kami dah estimate dengan menaiki bas terawal dalam pukul 7.10 am kami boleh terus ke Snow Monkey Park ini sebelum ia tutup pada pukul 4.00 pm

Untuk ke taman ini kami telah dihantar oleh tuan punya guest house dengan van. Nanti akak akan cerita dengan detail dalam entry mengenai tempat penginapan kami di Shibu Onsen. Tak jauh mana pun tempat ini dengan Senshinkan Matsuya, guesthouse kami itu. Kalau nak jalan kaki dalam keadaan salji tebal mungkin dalam 1 jam gak lah kot.

Sekiranya nak pi Monkey Park dengan bas boleh refer ke jadual di atas tak banyak bas ke tempat ini dari Yudanaka Station. Yang pertama bertolak pada pukul 9.36 am dan satu lagi dalam pukul 1.21 pm. Ramai orang yang turun bersama kami di Yudanaka Station pada hari kami mai ambil bas yang pukul 1.21 pm.

Dan sebaik2nya kalau boleh ambik bas yang berhenti di Kanbayashi Onsen (bus stop A) sebab lebih hampir ke entrance ke Monkey Park. Bus Stop C di Kanbayashi Onsen-Guchi  pun boleh tetapi jauh sedikit dari bus stop A - dalam 200 meter.

Untuk pulang semula ke Yudanaka Station seperti yang tertera dalam jadual di atas bolehlah tunggu bas di Kanbayashi Onsen pada pukul 12.16pm, 1.36pm, 2.51pm  atau 4.06pm. So pandai2 lah estimate masa di Jigokudani dan lama masa untuk berjalan sehingga ke pintu gerbang,

This is Kanbayashi Onsen (bus stop A) - If you come from Yudanaka Station you may want to get off here as it's much nearer to the entrance to the Monkey Park. The last bus pick you up at 4.06pm

Tuan punya guest house drop kami di bus stop A ini dan sempat peringat supaya kami jangan miss bas yang terakhir pada 4.06 pm (ada tercatit dalam time table di bus stop sign). Dari sini kena naik bukit sikit dalam 50 meter untuk sampai ke pintu gerbang Jigokudani

Okay get ready now to do some hiking and sloshing thru the snow

Ingat semula dalam entry pasal pakaian yang sesuai untuk musim dingin sebelum nih. Inilah tempat yang memerlukan boots yang kalis air untuk meredah salji tebal sehingga paras buku lali.

1.6 km nampak macam tak jauh tapi dalam keadaan jalan yang dilitupi salji tebal boleh makan masa dalam setengah jam atau lebih. Akak rasa tak sesuai untuk bawak stroller atau orang2 yang tak kuat berjalan di sini. Mungkin pada banyak tempat jalannya agak landai, tetapi semakin hampir ke kolam air panas ada anak tangga yang kena daki ... so be prepared.

Jenuh jugaklah nak berjalan 1.6 km dalam keadaan bersalji dan jalan yang berliku menuju ke kolam air panas. Tapi pemandangan di sekitar memang teramat2 cantik.

Path leading to the Valley - Simply stunning view

Yeah...right

Setelah beberapa minit meredah dan merentas hingga tercungap2 lorong dalam hutan, akhirnya .... tiba di suatu big opening area. Tak reti nak cakap apa dah .. keindahan yang tak boleh tergambar dengan perkataan

Ada kalanya lorong berjalan kaki di sini yang menjadi licin dan berais ditambak dengan tanah atau pasir. Memang kena hati2 kerana bila dah ramai yang pijak lama2 jalannya berlumpur dan becak. Sah...boots yang lasak dan waterproof amat berguna pada waktu ini

Breathtaking landscape

Semakin hampir nak tiba ke kolam air panas ada lagi acara memanjat tangga ... tabah ajerlah. Nak buat cam mana kan

Before you can see your buddies skinny dipping in the onsen you need to pay an entrance fee of Y500

Sebelum masuk ke kawasan air panas kami melalui pondok di mana bayaran masuk Y500 (RM15) akan dikenakan kepada setiap pengunjung. Di sini juga ada locker dan gift shop.

Finally we reached the onsen

Jalan sedikit lagi dan dari jauh dah boleh nampak ramai tourist yang berkerumun. Di situlah destinasi kami

Ramai sungguh tourist di sini - cuma kerana nak tenguk beruk mandi dalam kolam sebenaq2nya. Tempat nih pun bukan besaq mana pun. Dah lah licin kerana air dan ais, nak ambik gambaq pun satu macam punya seksa. Dorang dengan camera canggih serta tripod, kami guna camera smart phone ajer

Walau pun ada banyak monyet2 di sini - yang dalam kolam dan yang berkeliaran tapi binatang nih tak peduli dengan manusia yang nak ambik gambaq atau posing. Setakat nih tak pernah dengaqlah ada monyet di sini yang serang tourist

Ada dalam satu jam gak kami di sini. Nak kata sejuk tak lah sejuk sangat, mungkin kami dah berpeluh kerana berjalan merentas hutan tadi. Matahari pun ada pada waktu ini walau pun tak terik sangat.

Di Jigokudani ini juga ada sebatang sungai bernama Sungai Yokoyugawa yang mengalir sehingga ke pekan Shibu Onsen. Kalau nak turun sehingga ke bawah pun boleh cuma laluannya teramat licin. Bukan ada apa pun kat situ ...adalah beberapa ekoq monyet yang berkeliaran yang turun dari hutan di atas bukit di sini

Oleh kerana masa ada banyak lagi, kami pun turun ke bawah untuk explore dan melihat dari dekat Sungai Yokoyugawa yang mengalir deras

Dah puas snap gambaq, tiba masa untuk balik. Waktu nih dalam pukul 3.15 pm. Dari anggaran masa untuk jalan balik ke bus stop di Kanbayashi Onsen untuk tunggu bas pukul 4.06 pm... rasa2 kami boleh sampai on time di sana.

Sampai di pondok tempat bayaran masuk mula2 tadi, sempat lagi kami rakam untuk kali terakhir beberapa gambaq persekitaran lembah Monkey Park ini. Memang awesome keadaannya waktu musim dingin di sini

Pernah gak kami lihat dari internet kawasan Jigokudani ini di musim2 lain seperti summer atau autumn, tapi pada pendapat akak winter season pemandangannya lagi cantik dan menarik

Selepas keluar dari pintu gerbang Jigikudani baru kami perasan ada Info & Gift Shop. Waktu mula2 sampai tak perasan pun ada kedai nih. Menurut reviewer dalam Tripadvisor kita boleh sewa rubber crampons atau shoe spike dari gift shop ini untuk memudahkan perjalanan merentas hutan ke Monkey Park

Bagaimana pun kami tak masuk pun dalam gift shop ini kerana kami dah target nak berhenti untuk makan di sini satu restoran di sini

Enza Cafe located just outside of  the entrance to Monkey Park, do drop buy for some sushis or hot chocolate

Inilah Enza Cafe. Selepas keluar dari pintu gerbang Monkey Park, memang tak boleh miss tempat ini yang terletak di sebelah kiri jalan

Ramai gak yang makan dan minum di sini terutamanya tourist yang baru balik dari Monkey Park. Free wifi pun ada dalam cafe nih

Memandangkan ada masa lebih kurang 15 sebelum bas pukul 4.06 pm mai, sempatlah kami order makanan ringkas untuk mengisi perut - cuma tempura, sushi dan coffee

Right on time, last bus from Kanbayashi Onsen to Yudanaka Station

Dari Enza Cafe ke Bus Stop A tak jauh mana pun, selang beberapa minit dan  tepat pada waktunya shuttle bus ini mai untuk pick up tourist yang nak balik ke Yudanaka Station. Tapi kami yang nak ke  guesthouse Senshinkan Matsuya akan turun di Wagobashi, harga tiket kami cuma Y170 seorang

1. Dah bertambah tebal snow time ni ye kak nori...1 of favourite place ms trip aritu,lembah tu memang cantik,rasa macam fairyland,stuju 100% winter mmg best time lah utk ke sini.

1. Yer betoi tu...dah nama pun snow monkey park, kena pi masa winter lah kan hehe